Основи журналістики

Мета: сформувати сучасне уявлення про журналістику, її професійні засади, майстерність журналіста, зв’язок журналістики з іншими гуманітарними дисциплінами, а також усвідомити специфіку професії журналіста серед інших інформаційно-творчих, соціально орієнтуючих професій.

Завдання: визначати в інформаційному потоці актуальні, соціально значущі суспільно-політичні, економічні і культурні події, процеси та явища сучасності. Навчитися пошуку інформації з різних джерел (електронних, письмових, архівних та усних) згідно з редакційним завданням. Отримувати інформацію від осіб, які є джерелом інформації різними методами: опитування, спостереження, експеримент. Перевіряти надійність та достовірність отриманої інформації, аналізувати факти, виявляти головні та другорядні факти для практичної діяльності. Готувати (писати та редагувати) журналістські матеріали для ЗМК в різних жанрах: відображати дійсність способом інформування, тлумачення, коментування, інтерпретації фактів з урахуванням особливостей, технологічних вимог та аудиторії кожного виду ЗМК. Дотримуватися сучасних норм української мови, обирати мовні засоби та стиль відповідно до типу медіатексту. Здатність до усного та письмового перекладу медіатексту. Використовувати сучасне програмне забезпечення та технічне обладнання для провадження журналістської діяльності. Застосування знань із української та зарубіжної культури, літератури, історії, релігії, екології, соціології, політології, економіки тощо у практичній діяльності журналіста. Планувати власну роботу (журналіст-фрілансер) та роботу засобу масової комунікації. Самостійно опанувати нові знання, критично оцінювати набутий досвід з позицій потреб медіаіндустрії. Здійснювати власне наукове дослідження в галузі соціальних комунікацій, узагальнювати й оприлюднювати результати розроблення актуальної проблеми (у фахових виданнях, виступах тощо). Розуміти вимоги до діяльності за спеціальністю, зумовлені необхідністю забезпечення сталого розвитку України, її зміцнення як демократичної, соціальної, правової держави.

У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен

знати:

  • теоретичні засади журналістського фаху; відмінність від творчості художнього типу, а також особливості різних видів журналістики;
  • історію розвитку журналістики в Україні;
  • роль ЗМІ в демократичному суспільстві;
  • етику ЗМІ, кодекс професійної поведінки журналіста, його соціальну відповідальність;
  • організацію редакційної та видавничої роботи в журналістиці;
  • соціальні, суспільно-політичні, економічні, культурні події та процеси, явища сучасності, а також вагомі персоналії (перші особи держав, лідери думок, політичні та громадські діячі та ін.), що формують порядок денний у масово-інформаційному та масово-комунікаційному просторі.
  • професійні стандарти, етичні та правові норми, що регулюють функціонування ЗМІ та журналістську діяльність в Україні.
  • різновиди ЗМІ та специфіку діяльності журналіста відповідно до різновиду.
  • склад та структуру різних видів редакційних колективів, знає функціональні ролі, місце і значення кожного з членів редакційних колективів та їх функціональні обов’язки.
  • принципи та види планування редакційної діяльності.
  • теорію і методику творчого журналістського процесу.
  • державну мову та хоча б одну з іноземних (європейських) мов.
  • джерела журналістської інформації та принципи роботи із ними.
  • методи пошуку інформації для підготовки журналістських матеріалів.
  • способи верифікації отриманої інформації для підготовки журналістських матеріалів.
  • жанрові різновиди журналістських матеріалів, специфіку їх підготовки відповідно до різновиду ЗМІ (друковані, радіо, телебачення, інтернет-ЗМІ).
  • види та норми редагування матеріалів з урахуванням їх різновиду (друковані, радіо, телебачення, інтернет-ЗМІ).
  • принципи макетування та верстки друкованих періодичних видань у програмах верстки.
  • основи виробництва радіо та телевізійних програм на всіх етапах, та принципи роботи у програмах обробки та монтажу аудіо та відео.
  • основні концепції, теоретичні та практичні проблеми сучасного напрямку наукових досліджень у сфері соціальних комунікацій.

вміти:

  • використовуючи теоретико-методологічні знання курсу, визначати і класифікувати конкретне явище в поточній журналістиці;
  • виконувати редакційне завдання зі збирання та оформлення конкретної інформації;
  • написати статтю як за власною вибраною темою, так і за завданням редакції;
  • підготувати матеріал для передачі на телебаченні або радіо тощо.
  • орієнтуватися в обігу сучасної вітчизняної та міжнародної інформації (персоналіях, подіях, рішеннях), оцінювати актуальність подій, використовувати відповідну термінологію.
  • пояснювати комунікаційні процеси і явища на основі теоретичних та прикладних моделей, аналізувати і змістовно інтерпретувати отримані результати.
  • дотримуватись професійних стандартів, етичних та правових норм, забезпечуючи суспільство різнобічною, оперативною, повною і правдивою інформацією. Уміє діяти соціально відповідально.
  • відчувати себе частиною редакційного колективу як єдиного цілого, розуміє функціональні особливості власного місця в редакційному колективі.
  • працювати результативно в команді з людьми, брати участь в підготовці та проведенні колективних редакційних проектів, спільно досягати поставлених цілей, взаємодопомогати.
  • планувати власну організаційно-творчу діяльність: планувати час та керувати ним, розробляти проекти, приймати ініціативу, вчасно виконувати завдання.
  • ясно, грамотно і логічно висловлювати свої думки як усно, так і письмово державною мовою та однією з іноземних мов.
  • обирати джерела та використовувати методи пошуку інформації, послуговуючись соціологічними, статистичними та іншими методами (проводити анкетування, брати соціологічне інтерв’ю, проводити включене і не включене спостереження, проводити експеримент, проводити контент-аналіз та ін.).
  • перевіряти достовірність отриманої інформації.
  • писати журналістські матеріали для різних видів ЗМК (друковані, радіо, телебачення, інтернет-ЗМІ), використовуючи відповідні жанри.
  • редагувати медіатексти з фактологічного, композиційного, логічного, стилістичного боку, враховуючи вимоги до них для різних ЗМК (друковані, радіо, телебачення, інтернет-ЗМІ).
  • розробляти та втілювати концепцію друкованого періодичного видання.
  • брати участь у верстці та випуску друкованих періодичних видань із використанням програми верстки AdobeInDesing та програми обробки зображень Adobe Photoshop.
  • розробляти сценарні заявки, сценарні плани радіо та телевізійних програм та здійснювати їх підготовку на всіх етапах.
  • здійснювати монтаж радіо та телепрограм із використанням програм Adobe Audition та Adobe Premiere Pro (або інших аналогів програм аудіо- та відеоредакторів).
  • проводити самостійне наукове дослідження з використанням відповідних джерел та бібліографії, аналізуючи та надаючи критичну та розповідну форму отриманим даним.